Jonathan Grape - Mitt utbytesår

veckan och lite blandat

Kategori: Allmänt

Denna vecka har varit hektisk men kul. Första riktiga skolveckan och jag har fått mina första läxor. De är väldigt strikta med läxor tillskillnad från Sverige. Lämnar man inte in en läxa i tid så får man avdrag på sitt nästa prov vilket gör att man lämnar in läxorna i tid haha. 
 
Under denna vecka har alla utbytesstudenter träffats efter skolan några gånger och lärt känna varandra lite bättre och pratat om hemlängtan, hur man ska sköta skolan på rätt sätt, vilka sporter som kan vara kul att testa etc. Det är 23 stycken utbytesstudenter från hela världen. Kina, Japan, Thailand, Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Danmark, Tjecken och Brasilien. Sjukt många olika språk helt enkelt. Vi kommer träffas en gång i månaden och prata om hur det går i skolan och hur vi tycker det känns med engelskan och så.
 
Idag var det en speciell dag i skolan. Det var en polis som bodde i Manistee som hade blivit ihjälskjuten av ett gäng rånare när han skulle stoppa deras rån. Han var en polis som alla tyckte om och som alltid gjorde det rätta, men tyvärr var han på fel ställe vid fel tillfälle. Vår skola är den största skolan i Manistee. I Manistee bor det runt 6000 personer. Idag hölls polisens begravning på vår skola och inte bara ett, två eller tre tusen skulle dit. De hade räknat med att mellan fyra och fem tusen personer skulle komma till skolan och vara med på hans begravning. 5000 personer i vår lilla skola. Vi var inte och kollade på begravningen för vi var inte hemma men vi såg bilder från det och det var väldigt fint och välskött. Det var nästan 500 poliser som var där och bevakade hela begravningen för guvunören skulle till skolan och hålla tal.
Hoppas du får det bra där uppe, alla i hela Michigan tänker på dig.
 
I torsdags så skulle alla utbytesstudenter presentera sig inför hela skolan. Det var sjukt läskigt och nervöst att stå där som ett fån och bara säga vad man heter och vart man kommer ifrån. Men alla var tvungna att göra det så det var bara att göra det. Man skulle också säga vad man tyckte var bäst hitills med skolan och jag sa alla seniors haha, jag fick lite nya kompisar efter det kan man säga. Seniors:arna ställde sig upp och applåderade och ropade så det var lyckat. 
 
Idag har jag varit på min värdsysters vollyboll cup. Jag gick upp 6.00, tidigare än under vardagarna, för att åkka iväg och vara borta hela dagen. Jag tog med mig kameran men det var svårt att fota därinne, men här kommer några bilder iaf:
 
 
De va duktiga och vann alla sina matcher utom två. Det blev en lååång dag men nu (äntligen) är jag hemma igen. Nu ska jag nog läsa lite ur en bok vi har fått på engelskan och sen kolla film eller något liknande. Ska bli skönt att slappna av lite. Ha det bra så hörs vi snart! 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Tja!
    Pratar alla utbytesstudenter lika bra engelska som du eller finns det som som har svårt med språket? Vilka lektioner är roligast? Är det många läxor? Är det svårt att plugga matte, SO, engelska :) på engelska? Käkar du i skolan, vad får man för mat där? Kostar det nåt?
    Är det fortfarande sommar där? Här har hösten kommit med regn och blåst.

    Svar: Tjo,Haha jag vill inte berömma mig själv men jag är nog en av de som pratar bäst. Det är lite svårt att prata ibland för man vet exakt hur man vill säga det på svenska men sedan blir det knasigt när man ska säga det på engelska. Den roligaste lektionen på dagen är nog extreme fitness, sedan algebra för läraren är skön. Jag brukar käka i skolan och det kostar 2.10 dollar varje dag om man gör det, helt okej tycker jag. Tar med mig mat två ggr i veckan. Mest onyttig mat som pizza, tacos, friterat, ostpinnar (?) och typ kyckling ibland, det funkar. Det finns också ett nyttigt alternativ som är sallad, det brukar jag käka. Den är fräsch och god!
    De senaste nätterna har det varit 0 gradigt, sjukt kyligt på morgnarna. Har fått min jacka idag så det var grym tajming.
    Jonathan Grape

    2013-09-16 | 17:40:03

Kommentera inlägget här: