Jonathan Grape - Mitt utbytesår

Första dagarna.

Kategori: Allmänt

Jag kom hit i torsdags på kvällen, jag tror runt klockan 18.30. Sedan dess har vi gjort mycket saker. Vi började med att träffa mormor och morfar eller farmor och farfar, jag vet inte vilka för de heter ju samma saker på engelska, grandma och grandpa. De var väldigt trevliga och båda hade jättestora hundar, men de ville bara bli kliade på magen sedan var man deras bästa vän för evigt. 
 
Igår frågade min värdbror mig om jag ville följa med honom och hans kompisar till ett badhus och bada, och jag hade inget speciellt att göra så jag följde med. Det var verkligen kul att bada/simma med dom för dom är med i simlaget på deras skola och de är riktigt duktiga och snabba! Efter simningen så hämtade min värdmamma oss och vi åkte runt i stan och kollade lite så jag skulle veta hur det ser ut. Vi åkte också till skolan så jag skulle hitta dit om jag skulle behöva cykla eller gå eller liknande. Lite senare på dagen åkte vi till en marknad och handlade lokala grönsaker och frukter. Vad jag förstod av morfarn/farfarn så gick de mesta av pengarna till Manistee's "huvudkontor" som fördelar ut pengar på olika saker som skolan, polis, etc.
 
Senare samma dag så fick jag veta att vi skulle åka på en basboll-match. Det skulle vara på samma ställe som mamman och mormorn hämtade mig från när jag kom hit vilket var typ 2 timmar med bil härifrån vi bor. Så vi åkte härifrån Manistee 16.30 ish för att vara framme 18.30. På vägen dit så stannade vi på ett ställe som heter Olive garden, en italiensk restaurang. Jag käkade ceasarsallad, som vanligt, och det var bland de bästa jag någonsin ätit! Jag ångrar att jag inte tog kort på den för den var sjukt stor och fint upplagt haha, men som sagt, det var en av de bästa salladerna jag någonsin ätit!
Baseboll-matchen började klockan 19.00 och vi hämtade ut våra biljetter typ klockan 18.50 så det var perfekt tajming! När vi väl kom in på arenan så såg jag hur stor planen var. Från platsen där man slår till slutet av planen är det 400 yards, vilket är ungefär 365 meter. Det sjuka är att många slår så långt. 
Mackenzie, som min värdsyster heter, lärde mig hur man spelade baseboll och vad man skulle tänka på. Man måste till exempel som pitcher, kille som kastar bollen, tänka på att kasta innanför en viss zon, mellan armbågen och knät på den som ska slå bollen. Om man kastar utanför den zonen så heter det "ball". Om man kastar innanför zonen så kallas det "strike". Man har 3 strikes och 4 ball's innan man blir bränd, eller som amerikanerna säger, out. 
Att kolla på denna match var inte speciellt kul, det blev typ 4-1 till motståndarlaget, så det hände inte speciellt mycket. Jag och Seth, vad min värdbror heter, ställde oss på trappan för att försöka nå vad som kallas foul-bollar, vilket är bollar som slås utanför banan, alltså ut på läktaren, men vi fångade aldrig någon. 
Klockan 10 var matchen klar och vi åkte hem igen. 
 
Jag satte klockan på 9 imorse för att vakna upp och sedan ringa min flickvän på skype. Vi hade inte pratat på mer än en vecka och dessutom var det vår 3 månadersdag så det var kul att prata en liten stund!
Jag gick ner och käkade frukost och pratade lite med alla i familjen. Pappan är på fiskesemester och hade kört 19 timmar med båt som släp till något ställe för att fiska i en vecka typ, så han är inte hemma. 
Vi åkte till ett K-mart vilket är ett litet Wallmart, men litet är fel ord. Tänk er ett vanlig ica med alla olika avdelningar, så tänker ni det gånger ungefär en miljon, så stor är det! Helt sinnessjukt stort! Jag köpte tvål, schampoo, rakgel, en mapp att ha alla papper i från skolan och lite pennor. Imorgon ska vi åka till ett Wallmart och handla lite mer saker. Då ska jag passa på att köpa proteinpulver för mamman och pappan säger att det behövs för att orka med all sport de har. Jag kollade upp hur mycket sport man har varje vecka och oavsett vad man väljer så har man sport varje dag, antingen innan eller efter skolan. Jag kan skriva mer om hur och vad jag ska välja i ett annat inlägg senare!
 
Nu har vi varit hemma i några timmar. Vi ska strax åka till en av min värdmammas kompisar och äta middag och sitta ute, som en sista sommarlovskväll typ. Det är något många gör här i USA, bjuder över kompisar på middag på Söndagar.
 
Imorgon hade jag tänkt att lägga upp lite bilder på hur det ser ut här, huset, omgivningen, och kanske lite av staden om vi kommer dit. Är det något ni vill veta mer av? Skriv en kommentar så ska jag försöka svara på det så fort jag kan! Och jag vill bara säga tack till alla er som läser min blogg, det är kul att se att så många följer mig och min vardag och faktiskt är intresserade!
 
Ha det bra så länge så hörs vi snart!
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Tjena!
    Va kul att läsa din blogg och följa dig! Du verkar ha det riktigt nice. Vet du vilka ämnen i skolan du ska ta? Kommer du att välja att vara med på flera sporter? Hur långt är det in till stan från ditt hus? Lägg gärna ut några bilder så att vi får se hur det ser ut där du bor.


    Svar: Hej du anonyma person!Ja jag har det väldigt bra här borta, men väldigt mycket sport. Mer än hemma i sverige!
    Nej, jag vet inte vilka ämnen jag kommer välja än, det får jag välja på torsdag eller fredag. Jag kommer inte göra några sporter denna termin för min tå (som jag berättade om tidigare) är inte min bästa kompis. Jag hade cross country träning idag och det gjorde så sjukt ont att springa så jag fick inte fortsätta för coachen, så jag ska göra något som heter exterme fitness i skolan vilket är lite som cross fit bara att man väljer själv vilka muskler man vill bygga och vad man vill uppnå. Denna klass har man varje dag i 1 timme, vilket är bra. Man tränar på deras gym eller i deras bassäng. Det ska bli kul!
    Från mitt hus in till stan är det ungefär 4 km, men om man vill åka till en större stad så är det ungefär 1 mil. Jag ska försöka lägga upp bilder imorgon!
    Jonathan Grape

    2013-09-02 | 16:24:58
  • Kusin 1 säger:

    Låter som det är full rulle där nere.
    Har pluggandet dragit igång ännu? Kommer du överleva sportandet? :p

    Hur verkar staden? Kikade runt lite på interwebs, och verkar inte som det är värsta partystället, utan lite mer lugnt sådär...

    Svar: Ja det är mycket att göra!Ja idag började skolan och det var helt annorlunda än i Sverige! Men kul.
    JA det kommer jag haha :)

    Staden är ganska lugn och tyst men den har det mesta. Nej det är det inte heller men det är inte därför jag är här ;)
    Jonathan Grape

    2013-09-02 | 20:41:09

Kommentera inlägget här: