Jonathan Grape - Mitt utbytesår

Framme!

Kategori: Allmänt

Nu efter en dags flygande så är jag äntligen framme i Manistee. Min familj är supertrevliga och har världens sötaste hund. Jag kom hit igår kväll och blev hämtad av min värd-mamma och hennes mamma. Mitt plan var ju försenat så de fick äta middag innan så i bilen påväg hem stannade vi och köpte lite middag åt mig. Min värdsyster, värdbror och värdpappa var på manistee high school's första amerikanska fotbollsmatch så de kom hem precis när vi kom till huset.

När familjen var samlad så gav jag de presenter jag köpt till alla och de var mycket glada över att se svenska saker.
Jag var uppe till typ 12 och pratade med min värdsyster och hennes kompis om skillnader mellan våra kulturer och så.

Idag gick jag upp vid 9.30 och åt frukost. Jag lekte med hunden en stund sen åt vi lunch. Vi åkte och spelade minigolf och sen hem igen. Nu har vi bara varit hemma och tagit det lugnt, ätit middag och kollat film. Första gången jag kollar film utan svensk text haha.
Snart ska jag sova för imorgon ska vi nog upp hyffsat tidigt för vi ska troligtvis åka och kolla på en baseball match, blir nog kul!

Ha det bra!

minneapolis flygplats..

Kategori: Allmänt

Just nu har jag flugit in från JFK i New York till Washington DC och från Washington till Minneapolis flygplats och väntar på mitt flyg. Det är två timmar försenat så det är lite segt men jag har ändå inte bråttom.
Idag när jag skulle åka iväg så fick jag reda på att jag skulle åka samma plan som andra explorius studenter. 2 från Danmark och 2 från Finland. Jättetrevliga! Vi snackade hela flygresan från New York och i Washington gick vi skilda vägar. En av dom som jag pratade med ska gå på samma skola och bo i samma stad som jag så det är skönt att veta någon man "känner" lite.
Om ungefär en timme går mitt plan (klockan är 14.40 här) mot Traverse City som är sista destinationen där min familj kommer hämta mig. Jag ringde till min värdmamma och berättade att planet skulle vara lite sent. Hade inte pratat med henne innan, hon var väldigt trevlig. Jag fick dåligt samvete när hon sa att de redan var där och väntade på mig, men hon sa att det inte gjorde något så hoppas inte det i alla fall!

Nu ska jag kolla om det finns ett starbucks på denna flygplats för jag har inte ens varit där på mina två första dagar i New York :O
Skriver när jag kommer fram och sovit lite, hare bra!

New York dag 1 och 2.

Kategori: Allmänt

New York, vad ska man säga? Med ett ord: NÄÄÄÄÄÄÄZ.

Jag kom till New York efter en dags flygande klockan 10 på kvällen. Jag var ganska jetlaggad men klarade mig ganska bra ändå.

New York dag 1:
Dagen började klockan 6 då det var frukost. Ganska dålig frukost, man får lite bröd, ingen ost eller något liknande. Men det funkar. Dagen rullade på. vid 7,45 satt vi på en buss mot New York, för vi bor en stund från själva staden. Vi plockade upp en guide som visade New York's bästa sida. Visar bilder längst ner så fortsätt läsa...
Vi kollade på manhattan och alla butiker som Abercrombie, hollister mm.. Såg The new York Times byggnad vilket var helt sjuk. Apple butiken och Rockafella center. Hur coolt som helst! Vi käkade hamburgare på det bästa hamburgerstället i stan, Shake Shack, typ. Asnice! Vi åkte hem vid klockan 18 och käkade middag, ceasar sallad vilket också var gott haha. Vi gick och la oss vid 12 typ vilket var alldeles för sent haha..

New York dag 2:
Vi käkade frulle vid halv 7 idag men fick ganska bråttom pga det. Btw så bor jag med två andra killar från Sverige som också ska i väg ett år i usa. Jag flög med båda från Sthlm så vi hann lära känna varandra innan vi blev indelade i grupper som skulle sova i samma rum. Menmen, klockan 7.45 tog vi bussen mot New York idag igen och åkte mot hamnen där färjor mot staten island går för att ta färjan dit och hem igen. På vägen så stannade vi i battery park och kollade runt lite, jättefint! Vi kollade också Wall street vilket är den "rikaste" gatan i hela usa. Alla banker ligger på den gatan och man tror den är jättestor men nejnej, den är typ 400 meter lång och ganska smal.

Från färjan såg vi frihetsgudinnan som jag måste tagit 100 bilder på haha, men tillslut blev det bra! Vi åkte vidare mot soho, china town, little italy och blev tillslut avsläppta på Broadway där vi spenderade 5 timmar haha. Vi kollade massa affärer och gick runt och köpte massa vatten för de va svinvarmt. Vi åkte hem vid 18 och var hemma vid halv 8 pågrund av traffiken. Nu sitter jag och äter middag och ska snart gå på avresemöte för imorgon klockan 8.50 åker jag mot Manistee! Uppgång klockan 4.00, så måste nog sova snart.
Har precis packat klart och lagt fram allt jag ska ha med mig på planet.

Nu tänkte jag tacka för mig och visa lite bilder från dessa två dagar i New York, hare bra!

central park

Nya world trade center.

Vid rockafellacenter (tror jag) så fanns det huuuuur många flaggor som helst så här tog jag mycket bilder.

Madison square garden var ett måste att se! Så coolt att se vart alla stora musiker och vart new york rangers spelar sina matcher!
Frihetsgudinnan, som ni antagligen redan vet.

En väldigt överexponerad bild på times square

Middag, ceasar-sallad, var godare än det såg ut!

Skylinen av New York. Tog bilden från båten när vi åkte över till staten island.

En bit av brooklyn bridge ses i bakgrunden, annars ser man lite skyline av new york!

Avresa

Kategori: Allmänt

Om 4 timmar och 40 minuter så börjar mitt USA år. Just nu börjar jag känna hur nervös jag är och jag går bara igenom allt hela tiden för att se så jag har allt och inte ska panika.

Jag har tänkt mycket på hur det kommer bli nu utan mina kompisar, flickvän, mamma & pappa, släkten, etc. Det kommer bli jobbigt, det tror jag, men ändå en nyttig upplevelse som jag lär mig mycket på.
Något som är väldigt tråkigt är att jag inte får gå i min underbara klass på Täby enskilda längre.. Ni är världens bästa klass! Ni får hälsa Robert från mig!

Nu ska jag käka lite frukost med familjen en sista gång sen kolla allt en gång till innan jag åker hemifrån sen åka mot Arlanda. Kommer kanske panik-skriva ett till inlägg innan jag åker.

Hare!

Imorgon börjar resan.

Kategori: Allmänt

Imorgon börjar mitt år som utbytesstudent i USA. Jag flyger från Arlanda klockan 12.20 mot London, sen från London till New York för att vara där tills Fredag morgon för att sedan flyga sista resan som är till Manistee, där jag ska bo. Jag är lite nervös och lite ledsen att lämna alla hemma, men det blir nog bra!

Jag har varit med min flickvän ungefär hela sommarlovet och allt har varit helt underbart perfekt. Idag sa vi "vi ses snart" och jag har aldrig varit med om något så hemskt, att åka ifrån den man älskar. Sofie, om du läser detta så vill jag bara att du ska veta att jag älskar dig och att du är bäst. Glöm aldrig det!

Nu ska jag lägga mig och kolla en sista gång så jag har allt. Denna dag har varit ganska jobbig pga allt packande.. Så sjukt mycket!

Nattinatt!

packa, packa, packa...

Kategori: Allmänt

Det är så jäkla mycket saker som ska med! Har 14 t-shirts, 3 par jeans, 5 par skor, alla snowboardsaker (byxor, jacka, hjälm, goggles, handskar..) etc etc. Ska lägga upp bilder senare på alla saker, om jag hinner såklart.
Nu måste jag fortsätta packa, hörs.

/ J

10 dagar kvar!

Hej på er!

Förlåt att jag uppdaterar så lite, jag ska försöka bättra mig!

Jag har haft kontakt med min familj ganska mycket nu på senaste. Vi har hitills bara skickat mail men vi kanske ska skypea någon gång innan jag åker iväg. Vi har fått bra kontakt och alla i familjen verkar vara riktigt schyssta!
Jag har börjat handla presenter till dom och börjat kolla på lite saker som jag eventuellt ska ta med mig, det är trots allt bara 10 dagar tills jag åker.

Dessa dagar har varit väldigt hektiska. Har haft mycket att göra, skriva med familjen, handla presenter, planera inför resa, prata med reseorganisationen, blablabla... ni fattar. Men idag när jag vaknade så började jag verkligen känna att USA faktiskt är på riktigt. Att jag, Jonathan Grape, ska spendera 10 månader av mitt liv i en stad jag inte vet något om, med en familj jag bara pratat med på mail, utan någon som pratar samma språk som mig. Jag har aldrig varit så nervös som jag är nu i hela mitt liv. Jag är så himla taggad på att åka men ändå så nervös. Jag är helt säker på att familjen jag har fått är en jättebra familj och att allt kommer vara bra under årets gång.

Idag har jag varit hemma och pratat med mamma och pappa om hur man ska bete sig och så. Jag tror inte man kan förbereda sig speciellt mycket för en sådan stor förändring i sitt liv. Jag kommer till en kultur som jag inte kan så mycket om och de pratar inte ens samma språk som jag. Det enda man kanske kan förbereda sig på är att man kommer säga fel för man inte kan uttrycka sig ordentligt, folk kommer antagligen skratta åt mig för att jag är svensk och inte kan deras språk jättebra, men det är saker som faktiskt kommer lösa sig.

Hoppas ni har fått reda på lite saker nu, ska försöka skriva lite mer nu när det närmar sig avresa! 10 dagar kvar...

Juste, tycker ni det är värt att göra ett videoinlägg? Det är så jäkla jobbigt att skriva allt detta haha. Kommentera vad ni tycker!

Ha det bra hörrni, C'ya

3 veckor till avresa

Kategori: 0

Efter lång tid av väntan så har jag äntligen fått ett avresedatum. Den 26:e augusti, om exakt 3 veckor, så kliver jag på planet mot New York, eller först åker jag till London för att träffa andra explorius studenter för att sedan åka till New York och vara där i 3 dagar. Sedan har jag tre mellanlandningar från New York till Michigan, Manistee.

Något som är lite segt är att jag precis fått en spricka i min vänstra stortå som jag redan brutit och opererat en gång förut. Därför kanske jag inte kan spela fotboll eller hålla på med någon annan sport under årets gång, men jag hoppas det löser sig. Sport är så stort i Michigan (eller det är det i hela USA) så det vore synd att missa chansen att hålla på med det.

Men snart så är det avresa och jag börjar bli lite smånervös... Vet inte vad jag ska ha med mig heller. Börjar bli stressad haha.

Jag skriver när jag får veta mer saker!